Меморіальний музей-садиба І.С.Козловського
Храм Бориса і Гліба
Національний музей Битва за Київ у 1943 році
Колонада Луна
Меморіальний музей Г.С.Сковороди
Творчі колективи
Творчі колективи
Меморіальний комплекс гетьману України Івану Мазепі та українському козацтву
					
				

Приймальня управління
(044) 286-87-48

 

 

19 травня 2020 року

Обласне соціологічне дослідження «Моніторинг бібліотечних послуг» 

Науково-методичним відділом КЗ КОР «Київська обласна бібліотека для юнацтва» протягом квітня – травня 2020 року було проведено Обласне соціологічне дослідження «Моніторинг бібліотечних послуг», шляхом анкетування, розраховане на вивчення роботи центральних районних, міських та опорних бібліотек ОТГ Київської області. Метою дослідження було виявлення повноти забезпечення користувачів бібліотек Київської області, основними, додатковими та інноваційними бібліотечними послугами. Та вивчення методичної робота бібліотек області по підвищенню професійного рівня співробітників бібліотек. 

В досліджені взяли участь 30 бібліотек Київської області, серед них – 16 центральних районних бібліотек, а саме: Білоцерківська ЦРБ, Богуславська ЦРБ, Бородянська РЦБ, Броварська ЦРБ, Васильківська ЦРБ, Вишгородська ЦРБ, Іванківська ЦРБ, Києво-Святошинська ЦРБ, Макарівська  ЦРБ, Обухівська ЦРБ, Рокитнянської ЦРБ, Сквирська ЦРБ, Таращанська ЦРБ, Фастівська ЦРБ, Яготинська ЦРБ, та Красятицька селищна бібліотека. 6 міських центральних бібліотек, а саме: Білоцерківська МЦБ, Бориспільська МЦБ, Васильківська МЦБ, Ірпінська МЦБ, Кагарлицька МЦБ, Славутицький ЗБІЦ. Та 8 публічних центральних (опорних/базових) бібліотек ОТГ, а саме: Баришівська, Медвинська, Миронівська, Пісківська, Бучанська, Студениківська, Тетіївська, Фурсівська бібліотеки.

Результати анкетування показали що досліджувані бібліотеки надають користувачам досить широкий та різноманітний спектр послуг. Основні бібліотечні послуги зазначені у Законі України «Про бібліотеки і бібліотечну справу» (ст. 22). Найгірша ситуація з МБА (міжбібліотечний абонемент), який вказали лише три з тридцяти установ.  І деякі бібліотеки не мають змоги забезпечити послугу «користування електронними ресурсами». Найбільший попит, у користувачів, мають послуги по отриманню документів з фондів, допомога бібліотекарів у пошуку необхідної інформації, та відвідування культурних заходів бібліотеки. Ці послуги наявні у всіх досліджуваних установах. Крім основних, бібліотеки пропонують користувачам, додаткові та інноваційні послуги. Серед додаткових послуг, найбільшим попитом користуються любительські об’єднання, клуби за інтересами; підготовка фактографічних,  аналітичних,  бібліографічних, довідок; та інформування користувачів про нові надходження документів до бібліотеки. На сьогодні вже неможливо уявити діяльність бібліотек без використання інтернет-технологій. Тож поряд з основними і додатковими, чільне місце займають інноваційні послуги. Серед яких найбільш запитувані – комп’ютеризовані місця для читачів, зона Wi- Fі та навчання комп’ютерної грамотності,  – саме ці послу наявні майже в усіх досліджуваних бібліотеках. Але наприклад: Пункти  Доступу  Громадян (ПДГ)  до  офіційної  інформації; електронна доставка документів; скайп-конференції, вебінари; веб-бібліографія, віртуальні виставки, буктрейлери; послуги по е-звітності, е-зайнятості, е-квіток, е-платежі,е-освіта тощо, в половини бібліотек відсутні. 

На якість і повноту забезпечення користувачів бібліотечними послугами, безпосередньо впливає професійний рівень співробітників бібліотеки. Тож, друга частина анкетування була зорієнтована на дослідження методичної роботи бібліотек, зокрема підвищення професійного рівня бібліотечних працівників, що є особливо важливим напрямом діяльності центральних (головних/опорних) бібліотек, які крім роботи з користувачами, є ще й методичними центрами. Всі центральні районні, та більшість міських і бібліотек ОТГ, для підвищення професійного рівня бібліотекарів, організовують та проводять професійні заходи, надають практичну та методичну допомогу шляхом виїздів на місця, та готують методичні видання. Для підвищення професійного рівня та навчання працівників, бібліотеки використовують широкий спектр заходів. Найпростіша та найпоширеніша форма – методична нарада, нею користуються майже всі досліджувані бібліотеки. Також часто застосовуються семінари, семінари-практикуми та практичні заняття. В середньому, протягом року, бібліотеками проводиться 6-10 таких професійних заходів. Але в половини опорних бібліотеках ОТГ це лише методичні наради. Більшість районних ЦБ та бібліотек ОТГ , також організовують практичні заняття для підвищення комп’ютерно-професійного рівня сільських бібліотекарів, в середньому – 4-8 заняття на рік, або по мірі потреби в індивідуальному порядку. Для професійного інформування та самоосвіти співробітників, досліджуваними бібліотеками створюється різна методична продукція. Найчастіше це – рекомендації з різних напрямків діяльності, письмові консультації та методико-бібліографічні матеріали. В середньому, протягом року, бібліотеками створюється  по 6-10 різних методичний видань. Але в третини міських ЦБ це лише короткі рекомендації по напрямах роботи, а половина опорних бібліотеки ОТГ, взагалі не видають методичної продукції. Для вивчення та підвищення якості роботи, в більшій половині опитаних бібліотек проводяться власні (локальні) фахові соціологічні дослідження, 1-3 протягом року. Загалом можна сказати що районні і міські ЦБ досить активно замаються підвищенням професійного рівня бібліотекарів. З опорними/базовими бібліотеками ОТГ ситуація трохи гірша. Це пов’язано з тим що часто в новоствореній ОТГ опорною може стати бібліотека яка до цього не виконувала функцій центральної, і деякі напрями роботи, в тому числі і методична робота, бібліотекареві не знайома.

Тож, з огляду на результати дослідження, науково-методичному відділу КЗ КОР «Київська обласна бібліотека для юнацтва» необхідно продовжувати роботу по поширенню інноваційних форм роботи в діяльність бібліотек області та навчання бібліотекарів цим формам. А особливо звернути увагу на новоспечені опорні бібліотеки ОТГ. Забезпечувати їх необхідною інформацією, практичною і методичною допомогою, організовувати навчальні заняття. Для того щоб дані бібліотеки змогли повноцінно виконувати функції, наданого їм статусу, центральних/опорних. Цьому сприяє обласний навчальний проєкт «Молоді для молодих, та разом з молодими», що діє у КЗ КОР «Київська обласна бібліотека для юнацтва» з 2017 року. З 2019 року бібліотека активно працює з бібліотеками ОТГ Київської області. У 2020 році заплановано окремі навчання для бібліотек ОТГ, в рамках цього проєкту, проте через карантин вони відкладені на поки-що невизначений термін.